[gastposting] Good ol’ vintage stuff…
Ik kwam op het bekende radioforum.nl het volgende tegen en de meesten van jullie hebben het verhaal daar misschien al gelezen, maar ik wilde het verhaal toch niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ik vind het namelijk nogal illustratief. Het is van de hand van Arno Wolsink, hij is actief bij streekomroep Ideaal uit de Achterhoek. Lees zijn prachtige verhaal van de potentiële kracht van analoog:
“Zo, net terug van een paar uurtjes spelen in de studio. Aangewakkerd door o.a. het topic ‘voor 8100 liefhebbers, een Ebay gok?’ wilde ik eens gaan spelen met een mooi analoog apparaat voor onze processing. Een aantal maanden geleden hebben we een DspXtra op de kop weten te tikken en het apparaatje doet zijn werk, zeker sinds de laatste softwareupdate goed. Na heel wat avondjes kleine subtiele wijzigingen te hebben aangebracht zat het geluid redelijk waar het moest zitten. T was lekker luid, maar je kon er ook uren achter elkaar naar luisteren zonder er horendol en moe van te worden.
Een ding ontbrak nog, een beetje het vintagegevoel… Daarnaast zorgde verschillende ingangsniveaus nog wel voor klankverschillen. Zoals gezegd, aangewakkerd door het topic over een mooie Orban 8100 en andere topics vonden we in de nacht van vrijdag op zaterdag tijd om eens te gaan prutsen. Niemand in de studio verder, de deur op slot en met z’n tweeen een berg spul bij elkaar gesleept.
We hebben allerlei verschillende opstellingen geprobeerd, de Aphex Compellor, een SSL stereo bus compressor, etc. T was allemaal wel leuk, maar niet hartverwarmend. Totdat we ergens in de hoek van de zolder een ouwe Adr Compex Limiter F760X-RS tegenkwamen. Echt een lomp, lelijk, ouderwets apparaat, maar retro en vintage als maar kan. We hebben hem er ook maar even tussen gehangen… (Kwam ergens informatie tegen op internet en daar stond het jaartal 1974 boven!)
Dat was het moment dat engelen begonnen te zingen en de zon door de wolken brak! Na wat instellen klinkt het echt super! Zonder krijg je bij het geluid het gevoel alsof je met je autootje midden in Parijs rijdt, zet je het apparaat ertussen, dan waan je je op een heerlijk ontspannend en rustig landweggetje. Het geluid werd voor het gevoel rustiger en bovenal kwamen de baspartijen veel beter uit, zonder te overheersen.
Na nog wat kleine tweaks gedaan te hebben, ziet onze soundprocessing er dus als volgt uit:
- Adr Compex Limiter F760X-RS
- DspXtra
- Daarna via MPX over 10Ghz. naar de zender
Het geluid doet qua hardheid niet onder voor de landelijke stations en klinkt echt heerlijk. Daarnaast is het meteen een heel eigen en herkenbare sound geworden. In deze tijd van alles digitaal maken blijkt een oerdegelijk analoog apparaat uit de jaren 70 dus nog steeds een heel belangrijke bijdrage te kunnen leveren! Mag ik stellen dat digitale processing leuk is om een hard geluid te krijgen, maar voor een echt warme sound is analoog nog steeds nodig!? En dat een combinatie van beide de goede oplossing is?
We hebben inmiddels nog een kleine verandering doorgevoerd, we hebben nu ook een Aphex 204 toegevoegd in de processing die heeeeeeeel licht zijn werk doet. Net het snufje zout op de aardappels, zeg maar. Overigens ben ik nog een beetje aan het rondsurfen geweest naar dat ding (Adr Compex Limiter F760X-RS) en het blijkt dat het ook nog wel een gewild apparaat is. Er zijn gasten die er tussen de 1000 en 2000 euro voor neertellen en soms nog meer… Wetend dat ie in een hoekje lag…”
Einde posting. Vanaf deze plek wil ik Radio Ideaal graag feliciteren met het verkrijgen van een heel eigen (vintage-)sound!
januari 14th, 2007 at 16:48
Leuk verhaal.
Ik heb zelf hier een Warsanis 1240 staan met erachter een Behringer 9024 (jaja ik weet het :))
Heb mezelf nog niet gek genoeg verklaart om 2200€ voor een dspx neer de tellen (iemand nog een 2e handse?). Maar als ik doe zou ook de warsanis ervoor laten staan denk ik.
januari 14th, 2007 at 19:22
En dat is een heel wijs besluit. Lekker de analoge processing de sound laten maken, en het digitale deel voor de luidheid gebruiken. Ben ik zelf binnenkort van plan om te doen met 2 audioprisms en een Warsanis 1400. Als je je 1240 ooit kwijt wilt…
januari 15th, 2007 at 16:50
Voorheen (nu dus niet meer) had 3FM voor de 8200 een buizen Avalon compressor. Deze klank heeft men ook nog niet weten te evenaren en is in mijn optiek nog steeds de maatstaaf.
januari 16th, 2007 at 10:16
Je bedoelt een Avalon equalizer.. toch?
januari 16th, 2007 at 12:44
Maarten en Kroon hebben allebei een beetje gelijk. Het is de Avalon Vt-747sp compressor/EQ. “Is”, niet “was”.